Regulacja gaźnika piły spalinowej – praktyczny poradnik. Krok po kroku

Piła spalinowa to narzędzie przydatne, nie tylko w lesie, ale też w ogrodzie. Na ogół używamy jej do cięcia drewna na opał lub do przycinania gałęzi drzew. Prawidłowa praca tego narzędzie zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest prawidłowa regulacja gaźnika. Gaźnik jest elementem odpowiedzialnym za bezproblemowe uruchamianie piły oraz za optymalną wydajność urządzenia w trakcie pracy. Dlatego jego regulacja jest ważna dla prawidłowej pracy tego urządzenia. Czynność tą można wykonać samemu, lecz należy trzymać się ściśle zaleceń producenta. Dzięki temu zyskamy pewność, że zabieg ten został wykonany prawidłowo i wyeliminujemy wszelkie możliwe błędy, które możemy popełnić.

W zależności od producenta regulacja gaźnika w pile spalinowej wygląda nieco inaczej. W tym artykule przedstawimy sposób regulacji gaźnika w najpopularniejszych modelach tych urządzeń.

Kiedy należy przeprowadzić regulację gaźnika?

Gaźnik powinniśmy regulować wtedy, gdy zauważymy niepokojące objawy w pracy piły spalinowej. Do nich należą m.in. uciążliwe uruchamianie się silnika lub gdy piła działa za wolno, pomimo ustawienia najwyższych obrotów.  Takich symptomów wskazujących na potrzebę regulacji tego urządzenia jest wiele. Dlatego warto nauczyć się tego rodzaju serwisowania piły spalinowej, aby móc nią sprawnie pracować.

Regulacja gaźnika piły spalinowej Stihl

Tej marki pilarki spalinowe posiadają dwa rodzaje gaźników. W pierwszym typie śruba regulacyjna jest przykręcana odwrotnie do wskazówek zegara, do momentu aż poczujemy opór. Śruba biegu jałowego jest obracana zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Czynność tą wykonujemy do momentu, aż śruba oprze się w gnieździe. Na koniec śrubę odwracamy z powrotem o ¾ obrotu w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.

W drugim typie gaźnika śruba regulacyjna jest obracana zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara aż do oporu. Następnie obracamy ją w przeciwnym kierunku o dwa obroty. Śrubę biegu jałowego obracamy  zgodnie ze wskazówkami zegara. Potem obrót cofamy o 1,5 obrotu w kierunku przeciwnym do ruchów wskazówek zegara.

Regulacja gaźnika piły spalinowej Husqvarna

W tym wypadku regulacja gaźnika realizowana jest przy pomocy trzech śrub:

  • L – odpowiedzialnej za regulację poziomu paliwa w trakcie wolnych i średnich obrotów;
  • H – odpowiedzialnej za pracę urządzenia w czasie wysokich obrotów;
  • T – zmienia położenie przepustnicy.

Regulacje gaźnika przeprowadzamy na rozgrzanym silniku. Przekręcamy śrubę L zgodnie ze wskazówkami zegara, do momentu gdy poczujemy opór. Następnie odwracamy ją o ¼ obrotu. Następnie regulujemy śrubę H, która wyreguluje prace pilarki na wysokich obrotach. Regulacja biegu jałowego pilarki Husqvarna jest wymagana, gdy rzeczywiście podczas wolnych obrotów dochodzi do pracy łańcucha.

Regulacja gaźnika piły spalinowej Nac

W tych pilarkach regulacja gaźnika jest ustawiana fabrycznie. Niemniej jednak przy częstej pracy urządzenia, należy regulować ten element pilarki. Przed rozpoczęciem tej czynności sprawdźmy, czy filtr paliwa i powietrza nie zawierają zanieczyszczeń. Wolne obroty regulowane są poprzez obracanie śruby regulacyjnej w lewo. Gaźnik w pilarce NAC możemy wyregulować sami, ale już mieszkankę składu paliwa powinniśmy wykonać w serwisie.

Regulacja gaźnika w pilarce Makita

W pilarkach spalinowych Makita  regulacja gaźnika jest ustawiona fabrycznie. Niemniej jednak przy  częstej pracy, należy sprawdzać jego regulację. Aby prawidłowo nastawić śruby regulacyjne  H i L, należy postępować następująco:

1. Kontrola śruby nastawczej (H)

Śruba ma być skręcona w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara aż do momentu oporu. Zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara- wzrost prędkości obrotowej.

2. Nastawienie prędkości biegu jałowego (S)

Śrubę S wykręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara- wzrost prędkości obrotowej. W kierunku przeciwnym – spadek prędkości obrotowej.

3. Kontrola przyśpieszenia

Śrubę nastawczą L wykręcamy pomału w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, aż do momentu jak uzyskamy dobre przyśpieszenie.

Proces powtarzać aż do osiągnięcia odpowiedniej prędkości biegu jałowego, przyśpieszenia i maksymalnej dopuszczalnej prędkości obrotowej.

Regulacja gaźnika w piłach spalinowych Mcculloch, Walbro i chińskich modelach

W tych piłach spalinowych gaźnik jest wyregulowany fabrycznie. Jedynie gdy zachodzi taka potrzeba, można wyregulować gaźnik, odpowiednio przekręcając śruby:

  • L – śruba wolnego obrotu, reguluje skład mieszanki na wolnych obrotach
  • H – śruba wysokich obrotów, reguluje skład mieszanki na wysokich obrotach

Obracając śruby w prawo (zgodnie ze wskazówkami zegara), zmniejszamy ilość paliwa, w lewo zwiększamy ilość paliw w mieszance.

  • T bieg jałowy, reguluje położenie przepustnicy.

Instrukcja ta ma charakter poglądowy. Zatem zanim weźmiemy się za regulację gaźnika w powyższych modelach, warto zapoznać się z dokładną instrukcją obsługi danego typu piły spalinowej.

Podziel się swoją opinią